Zwykłe zabawki a pomoce Montessori

Typowe dla pomocy Montessori jest skupienie się na ćwiczeniu jednej aktywności. Wybierając sorter stworzony zgodnie z myślą Marii Montessori mamy pewność, że dziecko będzie praktykowało jedno zadanie – dopasowywanie kształtu, wielkości bądź koloru w zależności od wybranego wariantu. W tradycyjnej zabawce obok sortera mogą znaleźć się guziki do wciskania oraz elementy świecące i wydające dźwięk, a samej zabawce brak celowości. Pomoce i zabawki Montessori mają często wyznaczony swój początek i koniec, a także różne opcje trudności. Dodatkowo są wykonane z naturalnych materiałów – między innymi drewna i wikliny.

Na czym polega metoda Montessori?

Metoda Montessori opiera się na indywidualnym i całościowym rozwoju dziecka. Zakłada, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie i w różnych okresach życia ma inne zainteresowania oraz fazy wrażliwe. Maria Montessori obserwowała u dzieci naturalną chęć do zdobywania wiedzy i zachęcała do stworzenia takiego otoczenia, które będzie wspierało ich naukę.

Jakie są różnice między metodą Montessori a tradycyjną?

Tradycyjna edukacja stawia nauczyciela nad dziećmi i zakłada, że cała grupa dzieci w jednym okresie będzie przyswajać tę samą część wiedzy. Edukacja montessoriańska stanowi natomiast połączenie relacji dziecka i nauczyciela, a nawet bierze pod uwagę sprzyjającą do nauki przestrzeń. Otoczenie ma zachęcać dziecko do eksplorowania tych obszarów, którymi jest zainteresowane, a rolą nauczyciela jest pomóc dziecku zdobyć interesujące go umiejętności bądź potrzebne informacje. Model tradycyjny wypełnia dziecięce umysły wiadomościami, montessoriański zaś stara się zachować u dzieci naturalną potrzebę odkrywania i głód wiedzy.

Metoda Montessori – jak zacząć?

Najprościej i najlepiej zacząć od obserwacji dziecka oraz uświadomienia sobie, czym jest najbardziej zainteresowane i czy przechodzi jakąś fazę wrażliwą. Przygotować otoczenie dając dziecku dostęp do samodzielnego wybierania zabawek i pomocy. Pozwolić na niezależność i bycie odpowiedzialnym z jednoczesnym wyznaczeniem konkretnych i jasnych dla dziecka granic. Nauczenie się prawdziwej, nieoceniającej obserwacji swojego dziecka to jedno z najcenniejszych narzędzi rodzica.

Powiadom mnie o dostępności Na podany adres e-mail zostanie wysłane powiadomienie, gdy tylko produkt będzie dostępny.