Co to są układanki lewopółkulowe?
Układanki lewopółkulowe – coraz częściej słyszymy takie określenie zabawek, których głównym zadaniem (poza dawaniem radości) jest wspieranie prawidłowego rozwoju półkuli lewej. Czy to kolejna moda wśród ekorodziców? A może nazwanie czegoś, co znacie od dawna i nie jest wam obce? Zanim odpowiemy na te pytania – zacznijmy od podstawy, czyli mózgu. Mózg człowieka składa się z dwóch półkul, które działają odrębnie oraz wspólnie. Potocznie mówimy, że lewa półkula to półkula językowa (odpowiedzialna m.in. za myślenie logiczne i analityczne), a prawa – niejęzykowa (odpowiada m.in. za emocje, myślenie intuicyjne, abstrakcyjne, kreatywne, twórcze). U najmłodszych dzieci zwykle dominuje półkula prawa, natomiast lewa zaczyna wyraźnie być bardziej aktywna od okresu przedszkolnego. Zwykle jednak równowaga między prawą a lewą półkulą nie zostaje osiągnięta i w efekcie jedna z nich dominuje. Dlatego warto stymulować obie półkule, by całościowy rozwój był harmonijny.
W czym pomagają układanki lewopółkulowe?
O ile stymulacja prawej półkuli przychodzi nam dość spontanicznie, ponieważ wiąże się z czynnościami wykonywanymi codziennie, mimowolnie jako reakcja na bodźce z otoczenia, o tyle stymulacja lewej półkuli wymaga więcej zaangażowania, pracy i uwagi. Z myślą o tym powstały układanki lewopółkulowe Isani handmade, których głównym celem jest wspieranie rozwoju grafopercepcji, percepcji wzrokowej, sekwencji, kategoryzacji tematycznej. Dzięki zabawkom dzieci uczą się dostrzegania reguł, relacji, różnic i ich przetwarzania (analizy), rozwijają zdolności językowe (mówienie), myślenie logiczne, analogię, a także budują fundamenty pod przyszłą zdolność czytania i pisania.
Jak wspierać rozwój lewej półkuli?
Jedną z obowiązkowych zabaw układanką półkulową są te oparte na szeregach i sekwencjach. Dlatego do układanek są dołączone karty pracy – czyli przemyślane przez autorkę wzory pracy z zabawką. Taka instrukcja, z której warto korzystać, ale też którą można modyfikować. W jaki sposób? Otóż jedna z kart ma rzepy i to one pozwalają na wymyślenie przez dziecko własnej sekwencji. Dlaczego szeregi są ważne? Dzięki nim dziecko pobudza do pracy lewą półkulę skupiając się na logicznym myśleniu (ma za zadanie odwzorować za pomocą układanki wzór z karty pracy albo uzupełnić brakujący element). Kolejnym pomysłem na stymulację są zabawy związane z kategoryzowaniem – czyli dostrzeganie cech wspólnych elementów, grupowanie ich. Inny pomysł – zabawy pamięciowe. Dziecko przygląda się karcie pracy (gotowej lub stworzonej przez siebie), po chwili ją zakrywamy i zadaniem malucha jest odtworzyć szereg. To, co kluczowe w zabawie (pracy) z układankami lewopółkulowymi to przywiązanie wagi do rozpoczynania zabawy od lewej strony.
Wracamy do pytania: układanka lewopółkulowa to nowa moda?
Z pewnością każdy terapeuta odpowie, że nie. Od dekad specjaliści (logopedzi, terapeuci, psycholodzy) korzystają z pomocy dydaktycznych opierających się właśnie na kształtowaniu umiejętności systematyzowania, kategoryzacji, sekwencji i kodowania. Jednak nowością jest przeniesienie pracy z gabinetów do domów. Dla Isani handmade ważne jest również budowanie świadomości wśród rodziców. Chcemy, by mieli wiedzę o tym, że jeśli dziecko przekręca słowa, gubi głoski, zaburza szereg słów w zdaniu to z pewnością potrzebuje ćwiczeń stymulujących do pracy lewą półkulę.